lørdag den 6. juni 2009

Grattis Sverige

Tillykke til Sverige med nationaldagen! en helt igennem konstrueret dag ud fra "so ein ding..." Norge fejrer 17. maj, hvorfor fejrer vi ikke i Sverige ?
Svar: Nordmændene fejrer at de blev af med det svenske overherredømme (rigsfællesskabet), de er yderligere blevet af med det danske overherredømme, hvilket også fejres syttende maj, det er klart de fester helt anderledes end i de andre 2 nordiske nationer!

Da vi selv boede i Sverige da man indførte nationaldagen vil jeg da godt afsløre at jeg sagde: Det bliver aldrig en nationaldag før man har fri fra arbejde den dag. Det har man nu, man måtte dog give 2.pinsedag i bytte.

I Sverige har man allerede den tronfølge som vi skal stemme om - til den svenske konges store fortrydelse. Jeg ved stadig ikke om og hvad jeg skal stemme til det i morgen.

Da vi boede i Sverige boede vi i Tornedalen (ikke strengt geografisk men området regnes med til Tornedalen) læs evt mere om Tärendö her:


Ferien i år går nordpå til Tärendö og Korpilombolo samt Pajala.
Vi er ikke tornedalinger jfr definition, vi er ikke slægt med nogen tornedaling, for tornedalinger er slægtsforholdet utroligt vigtigt.
Men vi tilhører gerne kategorien "Tärendöbor i förskingringen".
På billedet ovenfor ses udsigten fra min tidligere arbejdsplads.
På gensyn i sommer.
Indledningsscenen i filmen "Populärmusik från Vittula" er taget lige under fotografens standpunkt.
Der kommer mere om gensynet på bloggen efter rejsen! Læs gerne den spændende fortsættelse, køb også næste nummer af reflektioner!

Ingen kommentarer: