tirsdag den 4. november 2008

Jeg er indigneret.

Da jeg var 12 år var vi naboer til en amerikansk familje, deres ældste dreng Scott var et knapt år yngre end jeg og vi legede meget sammen. De boede i Danmark i et år og kom tilbage 7 år senere for at Bob (faderen) kunne afslutte sit sociologiprojekt, han var begge gange gæsteprofessor på Københavns universitet. Hans kone Genevieve, til daglig kaldet Gen havde en gang de besøgte os en diskussion med Scott om unge mennesker og bilkørsel og hun udtrykte det således: "They may be very nice young people - but once they get a motor under them their minds get blown."
Ja venner hun havde ret og det er sivet til Danmark. De seneste 2 uger har jeg oplevet følgende: En aften inden for en halv time, 2 biler der kørte forbi et "al indkørsel forbudt"- skilt, den ene kørte endda meget tæt på mig fordi jeg gik i en passage og vidste de ikke måtte køre dér. To dage senere en bil mod ensretningen midt i vejen by ved højlys dag,
og næste aften fór jeg sammen da en rugbrødsagtig bil startede med et brøl og i fuld fart kom bakkende ud fra en uoverskuelig gård og tværs over fortovet, hvor han påkørte den spæde begyndelse til et vejtræ omkranset af et metalgitter der bøjede sig, således forhindret forsøgte bilen at forcere sig videre, føreren måtte bide i det sure æble og køre frem og bakke udenom træet der nu nærmest lå udover kørebanen, men føreren af VS 93 283 havde såå travlt og forsvandt uden videre.
Det der slog hovedet på sømmet var min tur pr cykel til arbejde i morges da så jeg en bil der holdt og ventede ved et kryds. I den var et barn på et halvt års alder, der sad mellem rattet og forældrens krop og arme. Håber der ikke var airbag og at de ikke havde tænkte sig at blive påkørt idag.

Ingen kommentarer: