tirsdag den 1. september 2009

Jeg har læst...

I løbet af foråret har jeg læst en bog der har berørt mig, den handler om Niels Stensen (1638-1686), bedre kendt som Nicolaus Steno, grundlæggeren af geologien som videnskab. Bogen er skrevet af geologen Alan Cutler og indkøbtes på bogudsalget en tidlig morgen. Jeg vil ikke referere bogen, men anbefale den. Noget af det som var tankevækkende var at Steno forlod den videnskabelige verden til fordel for den katolske kirke. Han fandt at den videnskabelige verden ikke så på virkeligheden, men læste hvordan det stod til i Aristoteles værker, de troede mere på en bog end deres egne observationer og eksperimenter. Hvor er det lige jeg har hørt den før?

Dette billede er taget på vor tur for nogle uger siden mens vi fik en godnatøl efter den musikalske oplevelse af Die Herren. Men da nu den politiske debat rører ved væsentlige problemer (nej Connie- ikke klimaet) men et virkeligt problem, nemlig at ca. 50 personer går rundt i Danmark iklædt burka, så tænkte jeg på at ovenstående billede virker som om det er taget ud gennem en burkas net. Et religiøst snæversyn? ja altså at man bedømmer en religion ud fra et eneste vers, når koranen omfatter 114 suraner hver med adskillige vers.

Men der findes også kristne præster der afgør kvindespørgsmål udfra et eneste skriftsted i en bog, nemlig det nye testamentes 1.korintherbrev 14:34.

I Jyllandsposten kunne man for en tid siden læse om en burkahandler i Kabul der forklarede burkaen som overklassemode, der havde været der længe før taliban. Mode kan jo nok få kvinder til at iklæde sig næsten hvad som helst. Men på spørgsmålet om hr. burkaforhandleren havde prøvet at have en burka på svarede han, at han følte han ikke kunne trække vejret i en burka, et ganske interessant synspunkt.

jo mindre problem - jo større medieinteresse
frit efter C. Northcote Parkinson.

Ingen kommentarer: