fredag den 11. juli 2014

Sommer på højtryk.

Det er sommervarmt.
For en uge siden lukkede jeg døren op og følte sommervarmen omfavne mig og sommerferiestemningen opfylde mine sanser.
Det er dejligt, selv om kløveren blomstrer så uforskammet.
Der er gang i cyklerne, forrige weekend tilbagelagde vi 90 km på 3 dage.
Et kort resumé er på sin plads.
Først ude er en tur til Klabböle, hvor man skulle tro Mary Poppins og ret mange af hendes kolleger var på firmaskovtur:

 Denne gang havde jeg husket at lade kameraet op,
så her et par billeder fra den videre tur.




 Vi har skam også været den anden vej og besøgt "smultronstället"
en planteskole:  http://smultronstaellet.se
 På vejen hjem lykkedes at få et billede af en tidligere omtalt stol ved vejen.
Jeg har også været ude på excursion med Västerbottens amatörgeologer, rigtig hyggeligt.
Vi besøgte geologiske lokaliteter i Västernorrland.
Her en smuk breccie i Hyndtjärn:


I nærheden af et diatrem ved Tunbodarna stod denne stol ved (skov-)vejen.
 Hører jeg spørgsmålet: Hvad er et diatrem?
For dem der heller ikke lige vidste det så er her et link:
http://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/geologivagen/harnosands-kommun/tunbodarna/Pages/default.aspx

Vi besøgte naturligvis også Alnön. 
En flink mand fra den lokale geologiforening brugte en del af sin ferie til at guide os.
Her en smuk sövit-pegmatit fra Ås brygga:

Ingen kommentarer: