søndag den 16. august 2009

Musik og sprog.

Hvad er nu det - jo hustruen digger "Die Herren" et U2 coverband -i den grad som det ses, jeg fulgte med for første gang og lyttede med.
Igår var der også "Eldfest" på Tärendöholmen, en af de store fester der er tilbage på Tärendös festplads.

Datteren og jeg aflagde stedet en nostalgisk visit som hun har beskrevet så fint her:
http://annebjornstrom.blogspot.com/2009/07/minnen-av-svunna-tider.html Herunder ses stien til festpladsen, bemærk gadelamperne.Her ses Torrfurulogen som opførtes den først vinter vi boede i Tärendö.her er så den store scene , hvor jeg har hjulpet med at rigge scenen og tage udstyret ned natten efter sammen med et herligt sjak af idrætsforeningens hjælpere med formanden Ola i spidsen. IFK Tärendö - Idrætsforeningen Kammeraterne er noget af det der holder byen sammen og i live - den bygger på ideen at alle skal kunne være med dvs 20 kr i årskontingent, men du forventedes så at hjælpe til på Holmen, som havde en millionomsætning i de bedste år, det gav så penge til idrætten og et godt fællesskab.

"Björnen sover"?
Normalt synes jeg det er forkert at stille de små "morsomme" ting børn siger mens de tilegner sig sproget til skue, de gør det jo med den største alvor og man skal ikke bare grine af det. I en del ugeblade kan man læse om "hvor sjovt mit lille barnebarn sagde -ha ha", det bryder jeg mig ikke om. Men her er alligevel en sød en som jeg gerne vil formidle fra barnebarnets sproglige udviklingshistorie.

2 kommentarer:

Anne sagde ...

Det er riktigt at man ikke skal gøre børn til grin, men jeg synes også det kommer an på hvordan det bliver lagt fram. Man kan læse mellem linjerne om der er en vis stolthed hos betrakteren.

bedstefarlars sagde ...

Bare rolig det her er ikke i den nævnte kategori af "ha-ha-hør bare" nej det her viser barnets basale logik og afslører vore indlæringsmetoder inddirekte, man kan kalde det nævnte eksempel for b(j)ørneppædagogik. Selvfølgelig er jeg fantastisk stolt af det lille vidunder, bedstefars egen lille frøken Wroooaaarrr-ström.